آرشیو اخبار

برگزاری جلسه آموزشی، هماهنگی و برنامه ریزی ارتقای سلامت مادران باردار و کاهش مرگ و میر مادران

برگزاری جلسه آموزشی، هماهنگی و برنامه ریزی ارتقای سلامت مادران باردار و کاهش مرگ و میر مادران

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک در تاریخ ۹۸/۸/۲۳ جلسه ای جهت ارتقای سلامت مادران باردار و کاهش مرگ و میر مادران با حضور ماماها و کاردانان مراکز خدمات جامع سلامت در محل سالن کنفرانس این شبکه برگزار گردید . ‌ مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک هدف از برگزاری این جلسه را بررسی علل و عوامل موثر در مرگ مادر در دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان عنوان نمود . دکتر مجتبی رفیق دوست افزود : شناسایی عوامل قابل اجتناب جهت پیشگیری از مرگ مادران باردار پر خطر یکی از موارد مهم مراقبت در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاههای سلامت و خانه های بهداشت است . در این جلسه کارشناس سلامت مادران شبکه نیز در خصوص روند شناسایی مادران باردار پرخطر و فرایند درمان و پیگیری مباحث لازم را بیان کرد . در پایان مقرر گردید : کلیه مادران پرخطر منطقه توسط پزشک و ماما ویزیت شوند و ارسال عملکرد مراقبت ویژه مادران باردار و ارسال نتیجه بازنگری مجدد طبق فرم طراحی شده به واحد سلامت خانواده و جمعیت شبکه صورت پذیرد. همچنین بازدید پاتوق ها جهت شناسایی مادران باردار با قید فوریت در دستور کار قرار گیرد و آزمایش رایگان پروتئین ادرار برای مادران در معرض خطر از طریق کیت های نواری موجود در مراکز خدمات جامع سلامت انجام شود .

ادامه مطلب
برگزاری کلاس آموزشی سلامت دهان و دندان در شهرستان زهک

برگزاری کلاس آموزشی سلامت دهان و دندان در شهرستان زهک

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک در تاریخ های ۲۰ و ۹۸/۸/۲۱ کلاس آموزشی سلامت دهان و دندان جهت مراقبین سلامت و بهورزان توسط مسئول واحد سلامت دهان و دندان در محل سالن کنفرانس این شبکه برگزار گردید . مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک در این خصوص گفت : سلامت دهان و دندان یک پیش‌نیاز برای سلامتی و یک بعد اساسی برای بهداشت عمومی است.که در سلامت کلی افراد تاثیر بسزایی دارد . دکتر مجتبی رفیق دوست افزود : دندان‌های خراب و پوسیده اثرات مخرّبی در سلامت دیگر اندام‌ها به‌ویژه قلب و دستگاه گوارش دارند بنابراین توجه به‌سلامت دهان و دندان و آگاهی بخشی دراین‌خصوص اهمیت ویژه‌ای دارد. وی بیان کرد : برنامه های ارتقای سلامت دهان و دندان برای گروههای هدف شامل : کودکان زیر ۶ سال - ۷ تا ۱۴ سال - مادران باردار و شیرده در سطح شهرستان اجرا می گردد . لازم به ذکر است در این کلاس آموزشی مطالبی از قبیل شیوه صحیح مسواک زدن، اهمیت استفاده از نخ دندان، اصلاح الگوی مصرف غذایی، آشنایی با آناتومی دندان، علل پوسیدگی دندان، راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان، فلوراید تراپی با استفاده از وارنیش فلوراید و راه‌های جلوگیری از بروز صدمات دندانی، معاینات دوره ای و نظام ارجاع گروههای هدف برنامه توسط مسئول واحد سلامت دهان و دندان شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک به فراگیران ارائه شد .

ادامه مطلب
برگزاری کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان زهک

برگزاری کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان زهک

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک در تاریخ ۹۸/۸/۲۱ جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان زهک با حضور فرماندار، مدیر شبکه بهداشت و درمان، مدیران دستگاههای اجرایی عضو کارگروه و کارشناسان ستادی شبکه بهداشت و درمان در محل سالن اجتماعات فرمانداری زهک تشکیل شد . مهندس اربابی فرماندار شهرستان زهک در این جلسه با تبریک فرارسیدن ماه ربیع الاول و آغاز امامت امام زمان (عج) و فرارسیدن هفته وحدت گفت : سلامت مردم از مهمترین مقوله های مورد توجه بوده و بایستی با تعامل و همکاری بین مردم و مسئولین، ضمن به حداقل رساندن مسائل و مشکلات این حوزه، برنامه ریزی لازم به منظور ارتقای شاخص های بهداشتی منطقه با توان بیشتری مدنظر قرار گیرد. مهندس اربابی افزود : از دستگاههای اداری شهرستان انتظار می رود با اتکاء به قوانینی که در اختیار دارند بدون چشم پوشی در برابر هر عملی که سلامت شهروندان وامنیت غذایی آنان را تهدید می کند مقابله و برخورد نمایند. دکتر مجتبی رفیق دوست مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک در ابتدای جلسه به ارائه گزارش عملکرد شبکه در سال ۱۳۹۸ و وضعیت شاخص های بهداشتی و درمانی منطقه پرداختند و ضمن تشکر از فعالیت های انجام شده و پیگیری مصوبات کارگروه توسط تیم های مربوطه، ارتقای سطح سلامت جامعه را در گروه تعامل و همکاری های همه جانبه مدیران ادارات و نهادهای شهرستان با شبکه بهداشت و درمان شهرستان عنوان نمود. در ادامه کارشناس سلامت محیط شبکه بهداشت و درمان گزارشی از اقدامات صورت گرفته در خصوص مصوبات جلسه قبلی این کارگروه را ارائه نمود گفتنی است در این جلسه موضوعاتی از قبیل مشکلات پسماند روستایی، برنامه های نظارتی دخانیات، برنامه پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیکی در جوانان، بیماریهای دیابت و فشارخون بالا، سل، هاری و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.‌‌ در پایان مصوبات جلسه توسط فرماندار به روسای ادارات شهرستان اعلام گردید .

ادامه مطلب
برگزاری کارگاه آموزشی تحرک و سلامت میانسالان

برگزاری کارگاه آموزشی تحرک و سلامت میانسالان

با هدف کاهش مرگ و میر زودرس؛ کارگاه آموزشی تحرک و سلامت میانسالان در شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک برگزار شد. مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک گفت: گذر اپیدمیولوژیک، تغییر سیمای بیماریها با غلبه غیر واگیر و مخاطرات تهدید کننده سلامتی(تحرک ناکافی، تغذیه نا مناسب و ...) نیاز های سلامت را در گروههای سنی بویژه در بزرگسالان تغییر داده است و در این رابطه بر اساس طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، خدمات جامع سلامت میانسالان در اولویت برنامه های حوزه سلامت قرار می گیرد که هدف آن کاهش مرگ و میر زود رس در همه سنین بویژه ۷۰-۳۰ سال می باشد. به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک، دکتر رفیق دوست در کارگاه آموزشی تحرک و سلامت میانسالان که به منظور آموزش ماماهای شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت در محل سالن کنفرانس شبکه بهداشت زهک برگزار گردید، افزود: برای اجرایی نمودن  این بر نامه ها آموزش کتابهای راهنما مبتنی برانجام خطر سنجی بیماریهای قلبی عروقی، بهبود سبک زندگی (تغذیه، تحرک بدنی، دوری از دخانیات و سایر مواد مخدر و ...)، تامین سلامت روان، تامین خدمات سلامت باروری به خصوص پیشگیری اولیه از سرطان پستان و دهانه رحم صورت گرفته است. وی در ادامه گفت: اگر چه افزایش سن فرایندی است که در تمام زندگی اتفاق می افتد اما مداخلات سلامت در قالب خدمات نوین سلامت می توانند از وقوع زود هنگام این مراحل طبیعی پیشگیری کرده و کیفیت زندگی را افزایش دهند. وی اضافه کرد: به موازات اتمام آموزشها عملیات اجرایی در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت با محوریت خطر سنجی بیماریهای قلبی عروقی و غربالگری سرطانهای شایع  انجام خواهد یافت. در پایان این کارگاه ضمن تاکید بر اهمیت تحرک و ورزش در دوران میانسالی، وضعیت غربالگری میانسالان در شهرستان زهک و چگونگی ورزش مناسب در این گروه سنی، حرکات مذکور به صورت عملی اجرا گردید .

ادامه مطلب
برگزاری کمیته آموزش سلامت و فعالیت های اداری آبان ماه ۱۳۹۸

برگزاری کمیته آموزش سلامت و فعالیت های اداری آبان ماه ۱۳۹۸

در تاریخ ۹۸/۸/۲ کمیته آموزش سلامت و فعالیت های اداری آبان ماه با حضور مدیر و مسئولین واحدهای ستادی شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک در محل دفتر مدیریت شبکه برگزار گردید . در این جلسه گزارش فعالیت های انجام گرفته براساس مصوبات کمیته مهر ماه توسط مسئولین واحدهای ستادی شبکه ارائه گردید و جهت اجرای مداخلات آموزشی و مداخلات اجرایی براساس تقویم مناسبت های بهداشتی در آبان ماه برنامه ریزی شد. همچنین وضعیت فعالیت واحدهای زیر مجموعه شبکه بررسی و راهکارهای مناسب جهت رفع نواقص موجود در اجرای برنامه های بهداشتی و درمانی ارائه گردید .

ادامه مطلب
برگزاری کلاس آموزشی جمع بندی آمار ماهیانه و تجزیه و تحلیل شاخص های پنل مدیریت اطلاعات آموزش و ارتقای سلامت

برگزاری کلاس آموزشی جمع بندی آمار ماهیانه و تجزیه و تحلیل شاخص های پنل مدیریت اطلاعات آموزش و ارتقای سلامت

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک در تاریخ ۹۸/۷/۲۹ کلاس آموزشی بررسی و جمع بندی آمار ماهیانه و تجزیه و تحلیل شاخص های پنل مدیریت اطلاعات آموزش و ارتقای سلامت جهت کارشناسان/کاردانان مراکز خدمات جامع سلامت توسط کارشناس آموزش و ارتقای سلامت شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک در محل سالن کنفرانس این شبکه برگزار شد . دکتر مجتبی رفیق دوست مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک در مورد این کلاس گفت : هدف از برگزاری این کلاس آموزشی افزایش سطح اطلاعات علمی پرسنل بهداشتی در خصوص نحوه اجرای برنامه ملی خود مراقبتی، بررسی، جمع آوری و جمع بندی آمار ماهیانه آموزش و ارتقای سلامت شامل آمار فعالیت های آموزش سلامت گروهی، برنامه آموزشی، آمار سفیران سلامت، بررسی محیط های حامی سلامت، گزارش بررسی گروههای خودیار، آمار آموزش های گروهی ملی و همچنین نحوه محاسبه شاخص های پنل مدیریت اطلاعات آموزش و ارتقای سلامت در مراکز، پایگاههای سلامت و خانه های بهداشت بود. وی افزود : تحلیل و تفسیر شاخص های پنل مدیریت اطلاعت آموزش و ارتقای سلامت مراکز خدمات جامع سلامت از دیگر مواردی بود که در این کلاس به آن پرداخته شد . دکتر رفیق دوست در پایان تصریح کرد : آموزش کارکنان جهت افزایش سطح اطلاعات برای کسب نتایج بهتر لازم است و این کار در همه سطوح پرسنل بهداشتی زهک انجام می شود .

ادامه مطلب
برگزاری کلاس آموزش عملی کمک به تنفس نوزاد (HBB)

برگزاری کلاس آموزش عملی کمک به تنفس نوزاد (HBB)

در تاریخ ۹۸/۷/۲۴ کلاس آموزش عملی کمک به تنفس نوزاد با هدف توانمندسازی، دانش افزایی و ارتقای کیفیت ارائه خدمات به نوزادان جهت ماماهای شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت توسط کارشناس سلامت خانواده و جمعیت شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک در سالن کنفرانس این شبکه برگزار شد . در این کلاس مباحثی از قبیل مراقبت های اولیه بدو تولد، احیای نوزاد در دقایق اولیه تولد، اهمیت تماس پوست با پوست مادر و نوزاد، شیردهی و مراقبت از نوزادان بدحال به فراگیران ارائه شد .

ادامه مطلب
برگزاری کلاس آموزشی مهارت های زندگی به مناسبت هفته سلامت روان

برگزاری کلاس آموزشی مهارت های زندگی به مناسبت هفته سلامت روان

درتاریخ ۹۸/۷/۲۴ به مناسبت هفته سلامت روان (۱۸لغایت۲۴مهرماه) کلاس آموزشی درخصوص مهارتهای زندگی شامل : مهارت کنترل خشم، مهارت کنترل استرس و مهارت نه گفتن جهت دانش آموزان مدرسه متوسطه دوره اول مروج سلامت شهید مطهری شهرستان زهک توسط کارشناسان سلامت روان و سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس شبکه بهداشت و درمان این شهرستان برگزار گردید .

ادامه مطلب