آرشیو اخبار

برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از کوروناویروس جدید جهت مراقبین سلامت و بهورزان

از آنجا که در سال جدید میلادی (۲۰۲۰) طغیان بیماری حاد تنفسی ناشی از گونه جدیدی از کورونا ویروس در ووهان چین گزارش شد که تا کنون منجر به فوت چندین نفر نیز شده است و  با توجه به خطر گسترش این بیماری به سایر کشورها، مشاهده شواهدی از انتقال فرد به فرد این بیماری و بروز موارد ابتلا در کارکنان بهداشتی درمانی در تماس با بیماران و اهمیت شناسایی و مدیریت صحیح موارد مشکوک به این بیماری و با عنایت به لزوم ارتقای سطح آگاهی و توان علمی پرسنل بهداشتی در خصوص بیماری کوروناویروس جدید و همچنین ارائه آموزش به گروههای مختلف جامعه، کلاس آموزشی در این خصوص جهت مراقبین سلامت و بهورزان شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک توسط کارشناسان واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریها در محل سالن کنفرانس این شبکه برگزار گردید . به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک در این کلاس آموزشی مطالب مختلفی همچون : اپیدمیولوژی بیماری، میزان مرگ و میر، علائم بیماری، راههای انتقال، راههای پیشگیری و اقدامات لازم در مواجهه با موارد مشکوک به فراگیران ارائه شد . در این جلسه ضمن بیان اینکه بیماری ناشی از ویروس کورونا،‌ هنوز درمان و داروی مشخصی ندارد و تنها راه کنترل این بیماری اقدامات پیشگیرانه است،‌ بر نقش پرسنل بهداشتی جهت اطلاع رسانی و آموزش به گروههای مختلف جامعه تاکید شد .

ادامه مطلب
بازدید از جایگاه پمپ بنزین شهرستان زهک

بازدید از جایگاه پمپ بنزین شهرستان زهک

بنزن ازجمله ترکیبات آلی فرار می باشد.BTEX موجود در بنزین مصرفی در اثر تبخیر بنزین از جایگاه های توزیع فرآورده های نفتی وارد هوای محیط می شود و کارکنان پمپ بنزین در مواجهه با آن قرار می گیرند. تماس طولانی مدت با بنزن, تاثیرات مخربی را بر روی بافت های سازنده سلولهای خون خصوصا سلولهای مغز استخوان می گذارند. عوارض تماس مزمن با بنزن شامل کاهش خون سازی بدن, ناتوانی درسیستم ایمنی بدن، سرطان خون, لوسمی, اختلال در سیستم تنفسی, فراموشی مزمن, ناباروری, تولید تومورهای غدد لنفاوی وصدمه به کبد است. به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک با توجه به اهمیت سلامت کارکنان شاغل در جایگاه پمپ بنزین در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ توسط کارشناسان بهداشت حرفه ای از جایگاه پمپ بنزین شهرستان زهک بازدید بعمل آمد وبا دستگاه phocheck tiger گاز و بخارات بنزن و بنزین موجود در محیط کار شاغلین (پمپ چی و تخلیه چی) اندازه گیری شد. با توجه به گاز بنزن در محیط کار از نماینده کارفرما خواسته شد در خصوص انجام معاینات پزشکی شاغلین و همچنین استفاده از وسایل حفاظت فردی (ماسک مناسب) اقدام گردد. همچنین در خصوص سرویس دهی به موقع پمپ های توزیع بنزین و تعویض پمپ های معیوب و جایگزین پمپ های مناسبت تر توصیه های لازم ارائه شد .

ادامه مطلب
برگزاری کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان زهک

برگزاری کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان زهک

جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی در شهرستان زهک برگزار شد. به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان زهک با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری، مدیر شبکه بهداشت و درمان، مدیران دستگاههای اجرایی عضو کارگروه و کارشناسان ستادی شبکه بهداشت و درمان در محل سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان زهک تشکیل شد. مهندس سرابندی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان زهک در این جلسه با تبریک فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر و چهل و یکمین سالگرد پیروزی شکوه مندانقلاب اسلامی اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع سلامت، کلیه اقدامات پیشگیرانه در خصوص کوروناویروس جدید باید در دستور کار ادارات قرار گیرد، وی اجرای دستورالعمل های بهداشتی را ضامن سلامت مردم و آحاد جامعه دانست و همکاری های نزدیک و موثر مدیران را در جهت تامین زیرساخت های مناسب برای ارتقاء سطح سلامت جامعه، خواستار شد. در ابتدای این جلسه دکتر مجتبی رفیق دوست مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک با تبریک آغاز دهه مبارک فجر به تشریح بیماری کورونا ویروس جدید ۲۰۱۹ و آخرین وضعیت شیوع این بیماری در سطح جهان پرداخت. وی گفت: بیماری کورونا یک بیماری شبه آنفلوآنزا است که علائمی شبیه آن دارد که از خفیف تا شدید و بسته به شرایط فرد بروز می کند، درمان خاصی ندارد و پیشگیری مهمترین راه مقابله با آن است مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک در ادامه در خصوص آمادگی کلیه ظرفیت های شبکه بهداشت و درمان شهرستان به منظور مقابله با معضلات بهداشتی و سلامت منطقه مطالبی را عنوان نمود و همکاری سایر ارگانها در ارتقاء سلامت مردم را حائز اهمیت دانسته و به سوالات و ابهامات اعضاء پاسخ گفت . در ادامه این جلسه کارشناس سلامت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک ضمن بررسی مصوبات جلسات قبل، در خصوص مهمترین معضلات سلامت محیط شهرستان و برنامه طرح بسیج سلامت نوروزی که از تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰ لغایت ۱۳۹۹/۱/۲۰ اجرا می گردد پرداخت.

ادامه مطلب
اجرای طرح خانه به خانه بیماریابی سل در منطقه محمدشاهکرم

اجرای طرح خانه به خانه بیماریابی سل در منطقه محمدشاهکرم

طرح خانه به خانه بیماریابی سل در منطقه محمدشاهکرم اجرا شد . به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲ طرح خانه به خانه بیماریابی سل با حضور کارشناسان واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریها، مرکز سل و بهورزان در منطقه محمدشاهکرم از توابع شهرستان زهک اجرا شد . دکتر مجتبی رفیق دوست مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک اظهار داشت : با توجه به اهمیت مراقبت بیماری سل در منطقه و بررسی شاخص های کل شهرستان درسال ۱۳۹۸ مشخص شد منطقه تحت پوشش مرکز خدمات جامع سلامت روستایی محمدشاهکرم بیشترین بار بیماران مسول را به خود اختصاص داده بود که طرح خانه به خانه بیماریابی سل به صورت فعال در این منطقه اجرا گردید . مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک گفت: در این طرح بهورزان به درب منازل مراجعه نمودند و ضمن آموزشهای پیشگیری از بروز بیماری سل به اعضای خانوارها، از افراد مشکوک نمونه تهیه شد . گفتنی است با اجرای این طرح مجموعا ۶۰۰ خانوار با جمعیت ۲۴۴۹ نفر مورد بررسی قرار گرفت که از تعداد ۳۰ مورد مشکوک و دارای علائم خطر نمونه تهیه و جهت تشخیص نهایی به آزمایشگاه ارسال شد .

ادامه مطلب
بازدید از معاونت تامین آب و آبرسانی شهرستان زهک

بازدید از معاونت تامین آب و آبرسانی شهرستان زهک

در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۸ از معاونت تامین آب و آبرسانی شهرستان زهک بازدید بعمل آمد . به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک کارشناس بهداشت حرفه ای این شبکه از واحدهای اداری، خانه بهداشت کارگری، واحد موتورخانه و واحد انبار مواد شیمیایی معاونت تامین آب و آبرسانی شهرستان زهک بازدید نمود . در این بازدید چک لیست ارزیابی وضعیت بهداشتی کارگاه قبل از وقوع حوادث شیمیایی تکمیل شد و صدای زیان آور واحدهای موتورخانه، سالن بکواش و آزمایشگاه آب ارزیابی و به روش کنترل فنی_مهندسی کنترل شده بود . همچنین روشنایی محیط کار، حمل کپسول های گاز کلر و رعایت اصول ایمنی شاغلین حین انحام کار مورد ارزیابی قرار گرفت و با توجه به برگزاری کمیته های ماهیانه حفاظت فنی و بهداشت کار و فعال بودن خانه بهداشت کارگری، آموزش های لازم جهت رعایت مسائل ایمنی توسط کارشناس بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک به شاغلین ارائه گردید .

ادامه مطلب
۲۹ دی ماه - روز هوای پاک گرامی باد

۲۹ دی ماه - روز هوای پاک گرامی باد

۲۹ دی ماه در تقویم ایران روز هوای پاک نام گذاری شده است. هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه است و از آنجا که راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا ، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی می باشد این روز می تواند شروع این عزم ملی باشد . به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک به مناسبت روز هوای پاک در سال ۱۳۹۸ با شعار هوای پاک؛ اقدام و عمل برنامه نمادین در مدرسه ابتدایی شهید فاضلی روستای مستیخون توسط واحدهای سلامت محیط و سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس شبکه بهداشت و درمان شهرستان زهک برگزار شد و در راستای افزایش سطح آگاهی دانش آموزان پیرامون اهمیت هوای پاک و مسائل آلودگی هوا توسط کارشناس سلامت محیط مطالبی ارائه شد و در پایان برنامه به دانش آموزان جوایزی اهدا گردید .

ادامه مطلب